Pfalz D.XII

z 1

Výrobce : Pfalz Flugzeug-Werke GmbH
Typ : stíhací
Rok nasazení : červenec 1918
Počet vyrobených kusů : 750 až 800 ks
Motor :

Mercedes D-IIIa, řadový, kapalinou chlazený šestiválec
o výkonu 180 koní
Rozpětí : 9,0 m
Délka : 6,35 m
Výška : 2,7 m
Prázdná váha : 722 kg
Vzletová váha : 902 kg
Max. rychlost : 170 km/h
Dostup : 5650 m
Dolet : 2 hodiny
Osádka : 1
Výzbroj : 2 synchronizované kulomety Spandau LMG 08/15 ráže 7,92 mm



V průběhu posledního, pozdního období 1. světové války, přibližně od jara roku 1918 až do ukončení nepřátelství v listopadu, letecké boje nad západní frontou zintenzivněly měrou dosud nepoznanou. Letecká válka kulminovala během měsíce září, kdy se německá pozemní ozbrojená moc pozvolna hroutila pod drtivými údery spojeneckých ofenziv, ačkoli o čistě vojenské porážce německých armád se dá hovořit jen stěží. V září 1918 byly ztráty spojeneckých letectev na západní frontě enormní, vyšsí, než ztráty, které utrpělo britské letectvo během onoho neblaze proslulého Krvavého dubna 1917. Díky těmto děsivým ztrátám získal i tento válečný měsíc roku 1918 své jméno, které se stalo historickým pojmem - Black September - Černé září. Válka skončila zhruba šest týdnů po událostech černého září, avšak německé stíhací letectvo z vojenského hlediska poraženo či zničeno zdaleka nebylo. Kdyby se pozemní operace a další okolnosti, zejména hospodářského charakteru, vyvíjely jinak, němečtí stíhací letci by bojovali dál, neboť jejich bojová morálka byla vysoká. A to i přesto, že činnost německého stíhacího letectva byla často doslova paralyzována nedostatkem pohonných hmot, zdrcující početní převahou spojeneckých letectev a v neposlední řadě také nemožností získat včas a v dostatečném množství náhrady za ztracené letce a letadla. To, že německé stíhací letectvo představovalo tak nebezpečného protivníka až do posledních okamžiků války, bylo dáno mnoha různými faktory, z nichž jedním z nejvýznamnějších byla vysoká technická úroveň německých stíhacích letadel. A právě tato vysoká technická úroveň je obvykle automaticky spojována s legendárním typem Fokker D.VII. Avšak i když byl Fokker D.VII opravdu výtečným letounem, bojovali němečtí stíhací letci také na jiných vykonných strojích. Pravdou ovšem rovněž je, že mnoho stíhacích pilotů muselo létat staré opotřebované typy, protože německý průmysl už v té době prostě nebyl schopen dodat rychle a v náležitém množství už vyvinuté moderní letouny. Mezi příznivci letecké historie u nás je poměrně málo známou skutečností, že vedle Fokkerů D.VII se leteckých bojů na konci války zúčastnily ve značném počtu i letouny Pfalz D.XII, což byl další úspěšný stíhací typ bavorské letecké továrny Pfalz Flugzeugwerke GmbH, Speyer am Rhein. Pfalz D.XII se ovšem do stínu konkurenčního Fokkeru D.VII neprávem dostal už v době svého vzniku a příčiny tohoto stavu jsou stejně zajímavé jako vlastní historie jeho vývoje a nasazení.

vznik a vývoj (část 1.)
vznik a vývoj (část 2.)
technický popis
nasazení a provozní vlastnosti
zbarvení a marking